Pretože “Content is the king!” Tak, tak. A nie, nejdem písať o varení:) Ale o ingredienciách digitálneho obsahu a prečo by sme si mali dať záležať na ich kvalite.

Ono je to asi rovnaké ako so všetkým. Čím viac si na tom dáme záležať, tým hodnotnejší je výsledok. V online svete je obsah zaujímavá kategória, pretože v podstate všetko je obsah. Či je to obrázok, text, logo, e-book alebo infografika. Všetko je to obsah. A toho obsahu je na internete neskutočné množstvo.

Možno sa pýtate, na čo potom tvoriť ďalší? Má to ešte zmysel?

Odpoveď by mala byť, že to zmysel samozrejme má. Ale aj ja o tom občas v slabých chvíľkach pochybujem :) Ale keď to prejde, tak si uvedomím, že sme každý iný a každý máme, čo dať. A ak to tak cítite, bola by škoda, keby vás odradilo len to, že si myslíte, že všetko už bolo vymyslené a povedané. Lebo nebolo. Nikto nie je ako vy, a preto ani nemohlo byť :)

Toľko filozofická vsuvka a teraz späť k obsahu.

Akú úlohu obsah vlastne má?

Fuuuh… otázka za milión. Na obsah sa totiž môžeme pozerať z miliónov rôznych uhlov pohľadu, a teda by som mohla v pohode napísať celú knihu len o obsahu. Čomu sa však chcem konkrétne venovať  je obsah vizuálny a textový, ktorý nájdeme hlavne na www stránkach a sociálnych médiách, prečo je dôležité sa práve na tento typ obsahu sústrediť a prečo by sme si mali dať záležať na jeho kvalite.

Vizuálny obsah

Každý rok vychádzajú marketingové predpovede o tom, čo môžeme v danom roku očakávať, že bude IN a čo by vám malo pomôcť v zviditeľnení vašej značky.

A rok 2016 by mal byť práve rokom vizuálneho obsahu. Dôvodov je hneď niekoľko. Čím viac máme podnetov, tým sa skracuje čas, ktorý sme schopní si udržať pozornosť. Podľa niektorých výskumov sa tento čas skrátil dokonca len na 8 sekúnd! V podstate sme zahltení obsahom akéhokoľvek druhu a nedokážeme ho vnímať dlhšiu dobu. Mne sa napríklad stáva, že začnem čítať článok a po niekoľkých minútach už nevnímam, čo čítam a iba skrolujem, či ma nejaká časť textu nezaujme na prvý pohľad. Ďalším dôvodom tiež môže byť, že podľa výskumu MIT a následných tvrdení Google si vytvoríme prvý dojem za 50 milisekúnd. O texte za taký krátky čas dojem nezískate, ale o obrázku alebo videu áno :)

Takže keď si to zoberiete, úloha vizuálneho obsahu je v podstate vcelku jednoduchá. Upútať pozornosť v čo najkratšom možnom čase. Pozriete sa na obrázok alebo si pustíte krátke video a hneď máte pocit alebo názor. Viete, či sa vám to páči alebo nie a podľa toho sa rozhodnete pre ďalšiu interakciu. Tak to vyzerá, keď ste na strane užívateľa.

Ale ako na to, keď máte takýto obsah vytvoriť?

V prvom rade si to vyžaduje trochu kreativity :)

Sociálne siete

Asi najpodstatnejšou časťou príspevkov na sociálnych sieťach je grafika. Preto by sme každý príspevok mali doplniť o zodpovedajúci vizuál. Dokážete tak oveľa lepšie dotvoriť emóciu, ktorú chcete ľuďom sprostredkovať.

Ak postujete obrázky, mali by byť v dobrej kvalite, vysokom rozlíšení a správnej veľkosti, podľa zvolenej sociálnej siete. Tiež by mali byť relevantné vzhľadom na typ vášho podnikania. A podľa najnovších trendov, by mali byť autentické. Žiadne vyumelkované, neprirodzene vyzerajúce obrázky umelo sa usmievajúcich ľudí. Tie skôr potencionálnych klientov odradia ako čokoľvek iné. Prirodzenosť. Hlavne, ak sú vašou cieľovou kategóriou Millennials a Generation X. Ak sa nekamošíte s fotoaparátom, existuje niekoľko stránok, kde nájdete kvalitné obrázky vo vysokom rozlíšení určené na akékoľvek použitie :) Medzi našich obľúbencov patria: Unsplash | LibreStock | Pixabay |500px.

Nepostujte obrázky, ktoré si myslíte, že budú predávať. Sociálne siete nie sú určené, aby ste ľudí zavalili reklamou na svoje produkty alebo služby, aj keď to vo väčšine prípadov tak vyzerá. Obsah, ktorý dávate na sociálne siete, by mal pobaviť, poučiť alebo zaujať. Prípadne všetky tri dokopy. Pointa je, aby išlo o vizuálny obsah, ktorý je nielen zaujímavý, ale dá ľuďom dôvod pre interakciu s vašou značkou.

Zapamätajte si jednu vec, ľudia nakupujú podľa pocitu.

Ak postujete video, predsa len sa lepšie pozerá na niečo v HD kvalite, natočené pevnou rukou :)

Sociálne siete sú geniálny priestor na vytváranie vzťahov. Môžete ich využiť samozrejme aj na prezentáciu vašich produktov alebo služieb, ale robte to s mierou. Nebuďte chodiaca reklama. Vytvárajte a zdieľajte hodnotu. A to môže byť aj dobrý pocit z krásnej fotky vášho produktu :) Vy poznáte svoje publikum najlepšie, ušite mu váš obsah na mieru tak, aby bolo spokojné a odmení sa vám nákupom alebo využitím vašich služieb.

Použite obrázky ako ilustráciu vášho príbehu. Zdieľajte fotky alebo videá zo zákulisia vášho podnikania alebo fotky produktov v prostredí, v akom sa budú nachádzať doma u vašich zákazníkov. Sprostredkujte ľuďom skúsenosť a pocit.

WWW stránka/eshop

V prípade www stránky by obrázky, ktoré použijete na vašej stránke mali dotvárať služby, ktoré ponúkate. Či už použijete fotky z prostredia vášho podnikania alebo ilustračné obrázky, podstatné je, aby  za nimi bol príbeh. Všetko, čo sa na vašej stránke nachádza by mala byť prvotriedna kvalita. Je to váš “výklad”. Je to prezentácia toho, kto ste a čo viete dať. Prvý dojem sa počíta. A podľa toho si o vás vaši potencionálni klienti urobia názor. A ten môže trvať roky. V prípade stránky určite platí, že menej je niekedy viac. Čím viac vizuálnych vnemov, tým menej sa dokážeme na niečo konkrétne sústrediť a môže nám ujsť to, čo je naozaj dôležité. Stavte na kvalitu. Kvalitný grafický dizajn nemusí byť komplikovaný. Je to o jednotlivých elementoch a o tom, ako spolu fungujú. Dajte si záležať. Tak ako na prvé stretnutie idete upravený, aby ste zanechali, čo najlepší dojem, tak isto upravene by mala vizuálne pôsobiť vaša stránka.

Pri eshope sa asi nezaobídete bez kvalitného fotoaparátu alebo služieb profesionálneho fotografa (ak sú produkty vašej vlastnej výroby), prípadne zdrojových obrázkov od vášho dodávateľa. Ak chcete, aby sa vaše veci predávali, musíte ich správne odprezentovať. Fotky musia byť v prvom rade kvalitné – ostré, dostatočne veľké, všetky by mali mať rovnakú veľkosť alebo aspoň rovnaký pomer strán. Myseľ je zaujímavý nástroj. Podvedome vníma a filtruje všetko, čo vidí. Ak jej dáte dôvod zaoberať sa nepodstatnými vecami, nevšimne si to podstatné. Preto na každom jednom elemente vašej stránky alebo eshopu záleží. Aby váš potencionálny klient alebo zákazník videl to, čo chcete, aby videl a nie, aby sa jeho myseľ zastavila na tom, že fotky nie sú rovnako veľké alebo prečo sú na modrom pozadí.

Textový obsah

Už podľa názvu je jasné, že ide o texty, ktoré sú súčasťou vašej stránky/eshopu, blogu alebo profilu na sociálnej sieti. S grafikou a textom je to podobné ako s pesničkou. Na prvé počutie vás zaujme melódia. Tak ako si napríklad pri stránke všimnete ako prvé jej dizajn. Keď sa však do pesničky započúvate naozaj, možno na druhé alebo tretie počutie, začnete si všímať jej text. Presne ako keď si pozriete stránku, najprv ju zbežne prebehnete, čo na nej je, a keď vás zaujme, tak potom začnete čítať :) A ako pri pesničke jedno dotvára druhé, to isté platí o stránke alebo profile na sociálnej sieti. Vizuálny a textový obsah sa navzájom podporujú a spolu vytvárajú konečný dojem. Preto je dôležité sa zamerať na kvalitu obidvoch článkov. A tak ako pri prvom dojme, keď sa s niekým stretnete, záleží ako vyzeráte, možno ešte viac záleží na tom, čo poviete.

Nájdi svoj hlas

Aké sú najdôležitejšie atribúty textového obsahu? Ctrl+C a Ctrl+V to určite nebude :)

Na prvé miesto by som tak určite dala ORIGINALITU. Originálny copywriting je niečo, čo vám nikto nezoberie. Všetko, čo uverejníte, či už na svojej stránke alebo na blogu, prípadne na profile na sociálnej sieti je v podstate konverzácia. Najprv samého so sebou, a potom s tými, koho vaše slová zaujmú. Viete, prečo veľké firmy platia toľko za reklamu? Pretože prináša zisk.

Vymyslieť zaujímavý text, ktorý k vám pritiahne potencionálnych klientov a zákazníkov nie je len tak.

Máte v podstate dve možnosti: prvá, že si nájdete firmu, ktorá sa zameriava práve na copywriting, s ktorou si budete sedieť, a ktorej texty budú znieť ako niečo, čo by ste napísali sami, alebo druhá možnosť, že si k tomu s odhodlaním sadnete a napíšete si svoje texty sami.

Každá zo spomínaných možností má svoje pre aj proti.

PRE profesionálneho copywritingu je asi jasné – vaše texty za vás napíšu ľudia, ktorí vedia, čo robia. Budú znieť profesionálne a mali by byť trefné a na mieru vašim službám alebo produktom.

PROTI môže byť, ak narazíte nie práve na profesionálny prístup. Každý text by mal byť originál a mal by znieť ako vy. Ak vám niekto nedokáže dať takýto výsledok, strácate čas, pretože podstatné je, aby vaša stránka a vaše texty tvorili spolu jeden celok, ktorý je kompaktný a ktorý reprezentuje vaše podnikanie.

Dávate ľuďom pocit. Dávate im niečo, čo je unikátne a nikto iný im nevie dať presne to, čo vy. To je myšlienka, ktorú chcete sprostredkovať.

A to je zároveň aj PRE, aby ste ponamáhali svoje mozgové závity a prišli s vlastnými textami. Je veľmi málo ľudí, ktorí vedia do textu vniesť pocit za vás. Pointa každého textu je vyvolať pocit a reakciu. Lenže nechceme znieť ako reklama. Pretože sa nám môže stať, že ak nebudeme konzistentní, naše texty k nám síce privedú klientov alebo zákazníkov, ale ak nenájdu ten istý pocit aj v ostatných častiach našej digitálnej prezentácie, nebudeme mať z toho výsledok. Preto chceme byť úprimní, autentickí, originálni, jedineční, osobní. Naprieč celou našou online existenciou. A to docielime tak, že do toho, čo napíšeme, vložíme našu osobnosť, naše predstavy, naše hodnoty.

Ak by som mala nájsť niečo PROTI písaniu vlastných textov, tak to bude asi len toľko, že ak máte pocit, že to, čo píšete stále neznie ako Vy ale skôr ako robot alebo reklama na prací prášok, tak sa radšej obráťte na niekoho, kto vám s tým pomôže :) Nechcete predsa odplašiť potencionálnych klientov alebo zákazníkov skôr ako zistia, prečo potrebujú práve vás alebo váš produkt.

Ďalším z dôvodov prečo je dobré si svoje texty napísať sám je, že nad nimi musíte stráviť čas. Potrebujete sa zamyslieť, čo chcete vašim potencionálnym klientom alebo zákazníkom sprostredkovať, a to vám dáva možnosť sa zamyslieť nad svojou aktuálnou ponukou a prístupom a vytvárate si tak priestor na nové nápady, prípadne prehodnotenie vašej aktuálnej biznisovej situácie. Ak robíte stránku prvýkrát, máte skvelý priestor sa vyprofilovať a ujasniť si, kto ste a čo je vaša ponuka.

Ak nechcete nikoho svojimi textami zahltiť a zmiasť, tak by mali byť jednoduché, výstižné, trefné a zaujímavé. Pamätajte si, je to ako konverzácia. Rozhovor s kamoškou na káve alebo kamošmi pri pive :) Keď to napíšete tak ako to, čo by ste povedali im v takejto situácii o tom, čo robíte alebo o vašom produkte, môžete si byť istí, že máte ten správny text :)

Gramatika

A keď už zniete ako vy a máte to v hlave vymyslené, môžete začať písať. A tu prichádza jedno z najväčších “bobo” písaného textu, aké poznám. Gramatická stránka textu.

Prečo na gramatike vlastne záleží?

Pretože vďaka jej jednotlivým štruktúram nám umožňuje lepšie chápať text. A ukazuje, že ste si naozaj dali záležať. Gramatika nie je niečo, čo by ohrozilo obsah vášho textu, ale jej kvalita poukazuje na to, ako pristupujete aj k ostatným veciam. Ak si dáte záležať na takej veci, aby sa vašim klientom alebo zákazníkom dobre čitali vaše texty, je pravdepodobné, že si dáte záležať aj na ostatných veciach, ktoré vedú k ich spokojnosti. A to je jednoduchá matematika.

Čo sa týka kontroly gramatickej správnosti textu, máte možnosť využiť online nástroje ako je SLEX alebo JULS, kde nájdete všetky potrebné informácie. Takisto na internete je veľa zhrnutí a upozornení na najčastejšie gramatické chyby a ich vysvetlenie. Asi najúčinnejší nástroj však je, nájsť si zodpovednú osobu, ktorá sa v problematike orientuje a jednoducho si svoje texty nechať skontrolovať. A to aj napriek tomu, že vy sami sa v gramatike vyznáte :) Môžete svoj text čítať milionkrát, ale tým, že ste ho napísali, vaša myseľ ho vie čiastočne naspamäť a veľmi ľahko dokáže prehliadnuť drobné nedostatky.

A sme v podstate na konci toho, o čo som sa chcela s vami podeliť :) Všetko, čo robíme, má vplyv. Robí z nás príklad. Žijeme v online svete, kde sa môže prezentovať každý. Ak chceme vyniknúť a upútať pozornosť, musíme byť sami sebou a ponúknuť ľuďom kvalitu. Jedine tak sa k nám budú klienti/zákazníci vracať.