It looks white and fluffy but still… it’s a cat.

Osobné stretnutia vo virtuálnej dobe alebo o tom, prečo je dobré ešte pred začiatkom spolupráce aspoň trochu poznať ľudí, s ktorými máme v úmysle spolupracovať.

Tento článok vychádza čisto z mojej osobnej skúsenosti ako freelancera a týka sa poskytovania služieb, takže je z väčšej miery subjektívny, ale verím, že určité základné princípy platia pre akúkoľvek spoluprácu, za akýchkoľvek okolností.

Žijeme vo virtuálnej dobe. A ako všetko, aj tento fakt má svoje pozitívne a negatívne stránky. Skvelé na tom je, že nepotrebujem office a môžem z domu robiť prácu, ktorá ma baví. Nie až tak skvelé je, že občas sa stane, že sa mi nepodarí stretnúť s potencionálnym klientom, či už osobne alebo aspoň virtuálne, a potom si môžem urobiť čiarku do zoznamu nie práve tých najlepších skúseností.

Na svete je sedem a niečo miliárd ľudí a každý sme iný. A aj keď možno máme niektoré črty spoločné, každý fungujeme určitým spôsobom. Máme iné priority, iné prirodzené nastavenie, iný uhol pohľadu na svet. Preto je toľko osobnostných testov, videí, kníh a iných pomôcok, ktoré nám pomáhajú sa v sebe a v ostatných aspoň trošku zorientovať. Aby sme si uľahčili život a spoluprácu.

Na čo sa teda zamerať, keď sa rozhodujeme, s kým budeme spolupracovať?

Číslo jeden
bez výnimky a za akýchkoľvek okolností

Keď klient nemá čas na osobné alebo aspoň virtuálne stretnutie na Skype, nohy na plecia a ruky preč. Prečo? Pretože vo väčšine prípadov sa za takýmto prístupom skrýva človek, ktorý sa nevie naplánovať a zorganizovať. A to vo veľkej miere ovplyvňuje aj akúkoľvek prípadnú spoluprácu. Pokiaľ ste maximálne flexibilný typ a nevadí vám chaotický klient, nič sa nedeje. Ale ak vás má takýto typ spolupráce ubíjať a vyčerpávať, je určite lepšie takúto spoluprácu ani nezačať, prípadne z nej elegantne a vo všetkej úcte vycúvať. Pamätajte si jedno, je to vaše podnikanie, nemáte pri ňom trpieť, ale má ísť hladko, jednoducho a pohodovo. Vy sa rozhodujete s kým budete spolupracovať. Rozhodnite sa pre niekoho, s kým vás spolupráca bude tešiť a s kým ste na rovnakej vlnovej dĺžke.

Ešte dodatok. Poznáte ľudí, ktorí sú neustále zaneprázdnení a nič nestíhajú a na nič a nikoho nemajú čas? A myslia si, že ich čas je dôležitejší ako ten váš? A viete, ako sa hovorí, že kto chce, čas si nájde… Takže tu je to o ochote.

Klient je váš zákazník, nie vy jeho. A keď sa vám nebude páčiť, ako jedná a ako k vám pristupuje, môže zabudnúť na celú spoluprácu. Nie ste povinní byť niečia rohožka, ale ste povinní, za každých okolností, zachovať profesionálny a úctivý prístup.

A ak je niekto až natoľko zaneprázdnený, že si nevie nájsť na nič čas a túto situáciu nerieši, takisto to vypovedá o jeho osobnosti a prístupe. Nikto z nás nie je Super Hero a každý potrebujeme občas pomôcť. Ale keď si niekto o sebe myslí, že je Super Hero a pomoc odmieta, pretože má pocit, že zvládne všetko sám, a potom sa vyžíva v rozprávaní, ako je nesmierne zaneprázdnený a ako nič poriadne nestíha, hľadajte EGO. A EGO nie je správny klient, pretože tam vždy ťaháte za kratší koniec.

Číslo dva

Je o tom, keď klient nie je pripravený na spoluprácu. Povedzme, máte klienta, ktorý by si chcel otvoriť e-shop. Nad tým, že nemá naštudované, čo by mal taký e-shop obsahovať sa možno ešte očko prižmúriť dá. Ale keď nemá pripravený zoznam produktov, fotky, popisy k produktom, obchodné podmienky, poštovné, atď. a vy máte na tento projekt vyčlenený čas 2 mesiace a ešte za 4,5 mesiaca nemáte od klienta všetky potrebné informácie na dokončenie projektu, znamená to jediné… Že niekde nastala chyba :(

Preto, dobrá rada odo mňa, vždy si pred začiatkom spolupráce overte, ako na tom váš potencionálny klient je. Či vie, akú má predstavu o výsledku; či má pripravené potrebné podklady alebo má aspoň časovú predstavu o ich dodaní; či má vyčlenený čas, ktorý dokáže projektu a spolupráci venovať. Ušetríte si tým čas a prípadnú rozmrzelosť na strane klienta, ktorý vo väčšine prípadov bude vidieť chybu iba na vašej strane.

Číslo tri

Keď klient nechápe, že nie ste jeho zamestnanec, a že pracujete s ním a nie pre neho. Ak máte vytrénovanú intuíciu a dostatok skúseností, všimnete si už na začiatku, či sa vás niekto snaží menežovať.

Lenže nemáme vlastný biznis kvôli tomu, lebo potrebujeme menežovať, ale preto, lebo to dokážeme aj sami!

Ak ste pozitívne naivný, zistíte to v priebehu spolupráce. Veľmi ľahko na to prídete napr. zo spôsobu komunikácie. Ak je úsečná a znie skôr ako príkaz, viete, na ktorej strane sa nachádzate. V tomto prípade všetko závisí od toho, s akou úctou a rešpektom k vám klient pristupuje. Lebo keď vás klient nerešpektuje, vtedy nie ste pre neho rovnocenný biznis partner, ale len pracovná sila, za ktorú si platí. A takýto stav nevytvára vhodné podmienky na spoluprácu, ani na to, aby ste vy podali svoj najlepší výkon.

Musíte si uvedomiť jedno, máte právo na to najlepšie zaobchádzanie, pretože odvádzate skvelú prácu a najlepšie ako viete. A pokiaľ máte toho správneho klienta, vždy sa dá o prípadnom probléme komunikovať a vyriešiť ho k spokojnosti všetkých strán. A ak náhodou natrafíte na klienta, ktorý si myslí, že by dokázal vašu prácu urobiť lepšie ako vy alebo nie je s ničím poriadne spokojný, netrápte sa, iba sa s ním priateľsky rozlúčte.

Číslo štyri

Stanovte si hranice. Na to ale musíte vedieť, ako si predstavujete ideálnu spoluprácu. Musíte vedieť, čo ešte dokážete tolerovať a kedy už ten pomyselný pohár pretiekol. Je veľmi jednoduché sa niekedy nechať vytočiť. Menej jednoduché je nereagovať s horúcou hlavou a zostať profesionál. Keď ale od začiatku zachovávate rovnaký priateľský, ale profesionálny prístup, skôr sa vyhnete prípadným nedorozumeniam.

Informujte preto ešte pred začiatkom spolupráce potencionálneho klienta o tom, ako fungujete, aký máte prístup, ako si predstavujete spoluprácu. Ak máte “working hours”, povedzte im to. Ak máte pravidlo, že na email odpovedáte raz za 24 hodín, povedzte im to. Ak si potrebujete priebežne niektoré veci prejsť osobne, povedzte im to. Pripravte ich na to, ako bude celá spolupráca vyzerať a prebiehať. Ak máte na to infografiku, pošlite im ju. Ak to máte na stránke, pošlite im link. Urobte čokoľvek, aby vedeli, čo majú očakávať a čo nie. Pre vaše vlastné dobro a pokojný spánok :)

Číslo päť

Čo robiť, keď klient nie je otvorený novým myšlienkam a nápadom? To, že má klient predstavu o tom čo chce, je absolútne skvelé, pretože máte východzí bod; máte základný kameň, na ktorom sa dá stavať. To, že sa klient svojej predstavy rigidne drží a nie je otvorený vášmu nadhľadu a skúsenostiam, nie je vôbec skvelé.

Ľudia sa boja zmeny a vyhýbajú sa jej, to je fakt. Aj v prípade, keby to mala byť zmena k lepšiemu. To je v podstate jediné, čo si potrebujete zapamätať a pokiaľ ste presvedčený, že navrhované riešenie je pre klienta výhodnejšie, tak nájsť spôsob, ako mu túto myšlienku predostrieť spôsobom, ktorý bude schopný a ochotný akceptovať. Čiže troška psychológie v jednaní s klientom nie je určite na škodu. Najmä ak to má mať za následok nevyčísliteľne lepší výsledok 😉

Číslo šesť

Dôvera, financie a očakávania. Možno na prvý pohľad nesúvisiaca kombinácia vecí, od ktorej však závisí výsledok celej spolupráce.

Dôvera je základný faktor akejkoľvek spolupráce. A musí byť vzájomná. Keď sa neviete spoľahnúť na to, čo klient povie alebo dokonca na to, že dostanete za svoju prácu zaplatené, nemá zmysel takúto spoluprácu vôbec začínať. Počúvajte svoje vnútro. Ak máte pocit, že niečo nie je úplne tak ako by malo byť, s najväčšou pravdepodobnosťou ani nebude.

Financie. Stalo sa vám, že klient mal zaujímavú finančnú predstavu o tom, koľko vaša práca naozaj stojí? Alebo očakával od vás viac než koľko bolo na začiatku zahrnuté v cene? A potom bol prekvapený? Alebo, že klient išiel do projektu bez toho, aby bol naň finančne pripravený? Dôveruj, ale preveruj :) To, že máte zmluvu, vám v dnešnej dobe veľa nezaručuje, čiže je dobré sa na spoluprácu pripraviť preemptívne, aby ste nezostali prekvapení. A dobrá rada vychádzajúca z mojej poslednej, nie veľmi pozitívnej, spolupráce… ak to nerobíte, zvážte ako prílohu zmluvy všetky práce, ktorá má klient v cene a ktoré sú nad rámec dohody a spoplatníte si ich samostatne. Vyhnete sa prípadným nedorozumeniam a dostanete naozaj zaplatené za prácu, ktorú odvediete.

Očakávania je dobré zvládnuť ešte pred začiatkom spolupráce, viď predchádzajúca veta. Nenechajte nič na náhodu. Nedovoľte, aby si klienti niečo vysvetlili po svojom, čo tak vôbec nie je. Vysvetľujte, vysvetľujte, vysvetľujte.

Číslo sedem

Je o vás a nie o klientovi :)

Veľakrát pri rozhodovaní s kým spolupracovať vychádzame zo zlých predpokladov. Niekedy je za naším rozhodnutím finančná otázka, niekedy zakázka vyzerá ako skvelý projekt, a tak prehliadneme to, ako sa potencionálny klient naozaj prejavuje a niekedy sami seba presvedčíme o tom, že to bude OK. Áno je pravda, že nič nie je zlé ani dobré a každá skúsenosť sa počíta a niekam nás posunie…

Ale nebol by váš život krajší a pohodovejší s klientom, pri ktorom vám nezviera žalúdok, keď v emailoch vidíte jeho meno a rozmýšľate, čo to zase bude? S klientom, ktorý je otvorený novým nápadom a myšlienkam? S klientom, s ktorým viete otvorene komunikovať a ktorý si úprimne váži prácu, ktorú pre neho robíte? Za seba môžem povedať, že určite áno.

Preto je dobré aspoň niečo vedieť o ľuďoch, s ktorými máme v úmysle spolupracovať. To, že majú pekný profil na sociálnej sieti, vás neochráni pred klientom, ktorý je v reálnom živote na míle vzdialený od toho, ako sa prezentuje vo virtuálnom svete. Nepodceňujme silu osobného stretnutia a vlastného názoru.

Prajem vám veľa hodín skvelej spolupráce s klientami, ktorých by ste nevymenili za nič na svete :)

P.S. Ak ste tu našli aspoň kúsok inšpirácie alebo sa vám otvorili oči, zdieľajte, pomôžete aj niekomu ďalšiemu :)